střih, střihači, střihačky, filmový střih, afs, asociace filmových střihačů, film, televize, tv, postprodukce, Avid, Final Cut, Adobe, odbory, střižna, montáž, Špidla, Vlčková, Brothánek, Outrata, Hansalová, technologie, standardy, standard, profese, profesní, sdružení, spolek, FAMU, střihová skladba

edit, editor, editors, film, movie, afs, czech, Czech Republic, Prague, association, television, tv, postproduction, Avid, Final Cut, Adobe, guild, broadcast, montage, sequence, workflow, standards, standard, profession, professional, empea, european motion picture editing award,

 

Final Cut Pro X v praxi

Po ohlášení konce Final Cut Pro 7 a vydání nové verze Pro X byli mnozí střihači zklamaní i rozlobení. Jak si stojí FCP X v profesionální praxi? Obsáhlou analýzu programu připravil Jakub Vomáčka a měla by usnadnit cestu všem, kteří se chystají na na přechod ze staré na novou verzi Final Cut Pro.

lockDalší obsah je přístupný pouze členům.

Final-Cut-Pro-X-logo

4 responses to “Final Cut Pro X v praxi”

  1. Šimon Špidla says:

    Ještě jednou díky za velmi užitečný text Jakube. Rád bych se hned zeptal: 1. Je možné zobrazovat v timeline zdrojový TC jednotlivých klipů?
    2. Vytváří si FCPX vždy svůj materiál, nebo existuje možnost linkovat prores stejně jako ve FCP7? Díky za odpověď!

  2. Jakub Vomáčka says:

    1. to bohuzel neni mozne. Mozna najdes nejaky plugin, ktery ti to na materialu zobrazi jako efekt. Vubec prace s TC je v novem FCPX bohuzel daleko horsi nez drive. Na druhou stranu se mimo TV s timecodem setkavam jiz malo. Lide maji vetsinou nazvy klipu (filename) nebo klapek. Nebo je projekt maly tak se nic takoveho neresi. V kazdem pripade je to ale nedostacujici…

    2. pokud myslis proxy, tak fcp si vzdy vytvori material ze zdrojoveho v kodeku Prores proxy a v polovicnim rozliseni (takze z 4k udela 2k). Jde malym figlem udelat si fullHD proxy z fullHD materialu tim, ze si je natvrdo vymenis kus za kus. Je ale zasadni mit stejny material. FCPX je u relinku apod strasne nachylny na jakekoliv nastaveni a natvrdo to nejde. Takze stejne dlouhe soubory, stejny TC a reel apod ale i pocet audiokanalu. Je to hadam proste pro “blbce” aby si neco nepokazili, snad toto casem vylepsi, stejne jako mnoho jinych otazek/problemu. Zatim v mnoha smerech vidim, ze je to program pro mainstream a postupne pridavaji pokrocilejsi funkce, stejne jako tomu bylo u puvodniho FCP.

    pokud nemyslis proxy, je treba se drzet pravidel, ktera jsem napsal a neni to vetsinou problem. Nebo se da projekt zacit v Davinci Resolve a tam vytvorit proxy a vysledek masterovat nebo treba jen komformovat v Davinci ze zdrojaku a posilat to dal ci primo finalizovat.

    • Šimon Špidla says:

      Díky. Zdrojový TC se zobrazuje alespoň v browseru a TC sekvence funguje celkem standardně. Ještě by mě zajímala jedna podstatná věc, a to, jak je to s obchodní politikou. Když si teď koupím aktuální verzi, jak dlouho s ní vydržím? FCP 6 a FCP7 se dají používat dodnes. Upgrade fcpx je za plnou cenu? Jak často lze očekávat další verze?

  3. Jakub Vomáčka says:

    Ano, samozrejme se k zdrojovemu TC clovek dostane, ovsem ne tak jednoduse jako napriklad v AVIDu.

    Co se tyce obchodni politiky mohu mluvit jen o minulosti, nevim co a jak planuji. Zatim byla velmi jednoducha. Clovek koupil prvni verzi 10.0.0 a vsechny upgrady byly zdarma. Spekulovalo se, zda se u 10.1 a 10.2 bude neco platit ale zatim vse zdarma. Upgradu je hned nekolik do roka. Chteji tak dokazat zrazenym uzivatelum, ze je pro ne aplikace a jeji vyvoj dulezita. Coz znamena nove funkce a oprava chyb. Vetsinou jsou to ale nove funkce :).
    Jinymi slovy, za puvodnich $299 v roce 2011 clovek stale striha dodnes v roce 2016 v plne verzi se vsemi upgrady.

Leave a Reply